Alle mennesker får ideer, men nogle ideer er bare bedre end andre. Tænk på opfindelser som computere, internet og flyvemaskiner – de er alle sammen udsprunget fra en god ide. Når man får en god forretningside, der er bedre end gennemsnittet og måske til og med god, så er det vigtigt at man sikrer den, så ingen kan stjæle den. Hvordan du gør det, kan du læse mere om her.
Er det egentlig en god ide?
Det er smart at finde ud af om det er en god forretningside, inden man lancerer den. Det kan man for eksempel gøre, ved at undersøge markedet grundigt. Man skal simpelthen tjekke om der eventuelt er et hul i markedet for det man gerne vil lave, eller om man har fundet en fremgangsmåde eller løsning, som ingen andre har tænkt på før. Hvis man kommer frem til, at man har det, skal man hurtigst muligt sikre sig, at ingen kan kopiere ens ide. Da skal man lave enten et patent eller det der hedder varemærkeregistrering.
Patent eller varemærke?
Om du skal have et patent eller registrere et varemærke, kommer helt an på hvad din ide indebærer. Hvis du har en ide der løsere et reelt problem, for eksempel en form for opfindelse, så handler det om at søge patent. Processen for at søge patent og at søge varemærke, er meget forskellig. Derfor skal du være sikker på, at du søger den rigtige. Hvis du har et brand, logo slogan eller lignende – altså et kendtegn for din virksomhed, så er det varemærkeregistrering du skal have. Her kan du læse mere om forskellen på patent og varemærkeregistrering. Både når du registrerer et unikt varemærke og får et patent, så er du sikret at ingen kan stjæle din ide og benytte sig af dit hårde arbejde. Derfor er dette noget du skal i gang med på et tidligt stadie.